Türkiye genelinde yaz mevsiminde hava sıcaklıklarının mevsim normallerinin üzerinde seyretmesinin beklendiği günlerde uzmanlardan önemli uyarılar geldi. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cavit Işık Yavuz, aşırı sıcakların özellikle kalp, diyabet ve böbrek hastalarında sağlık sorunlarını artırabileceğini söyledi.

Yavuz, El Nino'nun etkisiyle dünyanın birçok bölgesinde sıcak hava dalgalarının görüldüğünü, Avrupa'nın bazı ülkelerinde ise aşırı sıcaklar nedeniyle kırmızı alarm seviyesine geçildiğini ifade etti.

"Isı stresi hayati sonuçlar doğurabilir"

Trafikte “makas atma” ihlali yüzde 93 azaldı
Trafikte “makas atma” ihlali yüzde 93 azaldı
İçeriği Görüntüle

Sıcaklıkla birlikte nem oranının da yükselmesinin insan sağlığı üzerindeki etkileri artırdığını belirten Yavuz, bu durumun "ısı stresi" olarak adlandırılan sürece yol açtığını kaydetti.

Vücudun sıcaklığa karşı terleme yoluyla denge kurmaya çalıştığını ancak bu süreçte ciddi su ve mineral kaybı yaşandığını belirten Yavuz, güneş yanıkları, isilik ve el-ayak şişlikleri gibi hafif belirtilerden sıcak çarpması, bilinç kaybı ve komaya kadar uzanabilen ciddi sağlık tablolarının ortaya çıkabileceğini söyledi.

"Her gün 2,5-3 litre su tüketilmeli"

Aşırı sıcak günlerde sıvı tüketiminin artırılması gerektiğine dikkat çeken Yavuz, sağlıklı yetişkinlerin günlük en az 2,5 ila 3 litre su tüketmesini önerdi.

Dünya Sağlık Örgütü'nün de her saat başı en az bir bardak su içilmesini tavsiye ettiğini hatırlatan Yavuz, kafeinli, şekerli ve alkollü içeceklerin vücuttaki su kaybını artırabileceğini belirterek bu içeceklerden uzak durulması gerektiğini ifade etti.

Kronik hastalığı olanlar risk altında

Sıcak hava dalgalarının sağlık kuruluşlarına yapılan başvuruları artırabileceğini vurgulayan Yavuz, özellikle kalp, diyabet, böbrek, karaciğer ve solunum yolu hastalıkları bulunan kişilerde riskin daha yüksek olduğuna dikkat çekti.

65 yaş üstü bireyler, çocuklar ve hamilelerin de aşırı sıcaklardan daha fazla etkilendiğini belirten Yavuz, bu grupların mümkün olduğunca serin ortamlarda bulunması gerektiğini söyledi.

Araçta çocuk ve hayvan bırakmayın

Vatandaşlara sıcaklığın en yoğun hissedildiği öğle saatlerinde dışarı çıkmamaları çağrısında bulunan Yavuz, ev ve iş yerlerinde klima kullanımında 22-23 derece sıcaklığın uygun olduğunu ifade etti.

Araç içerisinde sıcaklığın kısa sürede tehlikeli seviyelere ulaşabildiğini hatırlatan Yavuz, "Çocuklar, yaşlılar ve evcil hayvanlar klima açık olsa bile araç içerisinde kesinlikle yalnız bırakılmamalıdır" uyarısında bulundu.

Uzmanlardan acil çağrısı

Bitkinlik, halsizlik, baş ağrısı, bulantı ve kusma gibi belirtilerin sıcak çarpmasının habercisi olabileceğini belirten Yavuz, bilinç bulanıklığı, bayılma veya nöbet geçirilmesi durumunda ise vakit kaybetmeden 112 Acil Çağrı Merkezi'nin aranması gerektiğini söyledi.

Kaynak: AA