Yaz aylarında yükselen hava sıcaklıkları, insan vücudunda sıvı ve mineral kaybını artırarak sağlık sorunlarına zemin hazırlıyor. Uzmanlar, özellikle çocuklar, yaşlılar ve kronik hastalığı bulunan bireylerin bu dönemde daha dikkatli olması gerektiğini vurgularken, günlük su tüketiminin artırılması ve beslenmede su oranı yüksek gıdaların tercih edilmesi gerektiğine dikkat çekiyor.
Gıda Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Hayoğlu, yüksek sıcaklıkların terleme yoluyla vücuttan su ve mineral kaybına neden olduğunu belirterek bunun halsizlik, tansiyon problemleri ve çeşitli sağlık sorunlarını tetikleyebileceğini ifade etti.
Günlük su tüketimi en az 2 litre olmalı
Hayoğlu, yetişkin bireylerin günlük en az 2 litre su içmesi gerektiğini belirterek suyun gün içine yayılmasının önemine dikkat çekti. Suya limon veya nane eklenmesinin hem tüketimi kolaylaştırabileceğini hem de ferahlatıcı etki sağlayabileceğini söyledi.
Mineral kaybına karşı maden suyu önerisi
Terlemeyle birlikte kaybedilen potasyum ve magnezyumun yerine konulması için maden suyu tüketiminin faydalı olabileceğini ifade eden Hayoğlu, bunun yorgunluk hissini azaltarak vücudun daha dinç kalmasına yardımcı olabileceğini kaydetti.

Beslenmede sebze ve su oranı yüksek gıdalar öne çıkmalı
Hayoğlu, yaz aylarında su oranı yüksek sebze ve meyvelerin beslenmede önemli yer tuttuğunu dile getirerek, bu ürünlerin vücudun sıvı dengesinin korunmasına ve genel sağlığın desteklenmesine katkı sunduğunu belirtti. Karpuzun potasyum açısından zengin bir meyve olduğuna dikkati çeken Hayoğlu, bunun vücut direncinin korunmasına ve halsizlik hissinin azaltılmasına yardımcı olabileceğini vurguladı.
Hayoğlu, meyvelerin doğal şeker içerdiğini ve bu nedenle tüketimin ölçülü olması gerektiğinin altını çizerek, karpuzun kahvaltıda veya ara öğünlerde 1-2 dilim peynirle birlikte tüketilmesinin daha dengeli bir tercih olacağını kaydetti.
Yaz aylarında beslenmede sebze ağırlıklı öğünlerin öne çıkarılması gerektiğini dile getiren Hayoğlu, şunları kaydetti:
“Yemeklerde özellikle hafif tüketilen, sebze ağırlıklı yiyecekleri tercih etmek, et ve benzeri ağır, yağlı yiyecekleri azaltmak hatta mümkünse tüketmemek sağlık açısından daha faydalı olur. Az zeytinyağı kullanılan sebze yemeklerini ön plana çıkarmak gerekir. Kabak, fasulye ve bezelye gibi mevsim sebzeleri tercih edilebilir. Soğuk yoğurt çorbaları, domates çorbaları, yoğurt, ayran ve cacık da hem vücudun enerji ve mineral dengesinin korunmasına katkı sağlar hem de sıcak havalarda ferahlık verir.”




